Роль ритму в розвитку дитини

У сучасній педагогіці і психології існує безліч методик раннього та дошкільного розвитку дітей. Деякі роблять акцент на побутових навичках дитини, деякі – на сенсорному досвіді, а є підхід, який передбачає ранній музичний розвиток. Складно уявити, як розвивати музичні здібності у дітей до трьох років? Орф-підхід дає відповіді на багато виникаючі питання.

Карл Орф – відомий німецький музикант, композитор і педагог. Він був переконаний, що людина в своєму індивідуальному розвитку проходить шлях історичного розвитку людства. Тому для розвитку дітей пропонував використовувати просту, зрозумілу для дітей музику. При цьому діти можуть в грі створювати і власну музику, засновану на певному ритмі. Саме ритм, згідно ідеям Орфа, є ключовим фактором у розвитку дитини.

Що ж використовується в Орф-підході для створення ритму?

Всі навколишні предмети, які видають звук. Як тільки тіло дитини розвинене досить, щоб сидіти і хапати різні предмети, він починає вивчати ці самі предмети. У якийсь момент дитина розуміє, що більшість з них в певних умовах можуть звучати. Це можна назвати першими кроками до музичного розвитку, адже перш ніж почати сприймати і створювати музику, треба бути обізнаним з усім багатством її елементів – звуками.

Орф-інструменти. В основному це ритмічна перкусія: барабани, маракаси, клавеси і багато інших. Це найпростіші інструменти, з яких легко витягти звук, з ними досить просто створити ритмічний малюнок. Після того як дитина здатна осмислено відтворити ритм за допомогою цих інструментів, можна підключати мелодійну перкусію - ксилофони, металофоні, дзвіночки.

Тіло. Удари, клацання, притупування, стук – все це можна і потрібно використовувати для створення елементарної музики.

Голос. Не залежно від того, чи є у дитини природні вокальні дані, його голос можна використовувати для створення музики. У самому ранньому віці це можуть бути прості склади, що імітують звуки тварин, далі можна додавати пропевание одного слова, після чого створювати цілі фрази. Крім того, важливо навчити дитину регулювати гучність власного звучання. Ритм дуже простий для розуміння дитиною, оскільки все його життя підпорядковується певним ритмам: пір року, часів доби, ритму дихання і серця. Все, що має ритм, зрозуміло і корисно для дитини. Більш того, в головному мозку реєструється близько десяти різних видів ритму, кожен з яких відповідає за різні когнітивні функції, а також за активацію і релаксацію нервової системи.

Більшість людей, слухаючи музику, сприймають тільки її мелодію, випускаючи з уваги ритм. Але саме ритм музики робить вирішальний вплив на психоемоційний стан людини в процесі прослуховування, відповідно і на його розумову діяльність. Якщо людина з дитинства привчений управляти ритмами ззовні за допомогою зазначених вище коштів, він більш успішно може керувати власною діяльністю в цілому, так як ритми його мозку будуть більш керовані ім.

Ритм – основний, але не єдиний фактор розвитку дитини в Орф-підході. Дихання, рух, мова, театралізовані постановки також позитивно позначаються на загальному і музичному розвитку дитини. Але всі ці елементи накладаються саме на ритм, використовуючи його як потужний фундамент для розвитку і творчості дитини.