Мовлення дитини до 6 років. Коли бити тривогу?

Серед батьків дошкільнят існує хибна думка: чим раніше звернутися до логопеда-дефектолога, тим ймовірніше, що в майбутньому проблем з мовою не виникне. Спеціаліст з розвитку мови дошкільнят садочка «Країна Дитинства», Ірина Замана наголошує: «Дитині необхідно дати час для того, аби «виговоритися». Дітки розвиваються індивідуально, не існує єдиного правила стосовно того, коли звертатися до логопеда-дефектолога». Давайте детально з’ясуємо вікові особливості розвитку мовлення та причини виникнення дефектів у дітей віком до 6 років.

Мовлення дитини формується з самого народження: кожне слово, кожен почутий звук, мелодія, засвоюються малюком з перших днів. Період з 1 до 2 років – найпродуктивніший, дитина вчиться розмовляти окремими словами. «Для того, аби мовлення розвивалося гармонійно, батькам потрібно старатися не реагувати на жести дітей. Мотивуйте малюка висловлювати свої бажання та потреби словесно», – консультує батьків логопед-дефектолог «Країни Дитинства». Багате мовленнєве середовище – ще одна нагода розвивати мовлення без дефектів. Під час гри з дітьми необхідно використовувати зрозумілі прості слова, та ні в якому випадку не перекручувати склади. Пестливі, емоційно забарвленні слова формують неправильне сприйняття слів, що згодом стає великою проблемою в розвитку мовлення.

«З 1,5 року я рекомендую записатися в студію раннього розвитку, де активно працюють над сприйняттям та комплексним розвитком мовлення малюка. У цьому віці рано панікувати та працювати з дефектологом, необхідно створити середовище для вдосконалення мови та розширення словникового запасу. Пісні, ігри, вправи на розвиток мовлення, ритміки, дрібної моторики та мислення комплексно розвивають малюків», – консультує логопед «Країни Дитинства».

Спеціаліст рекомендує починати заняття з логопедом з 3,5 років. Оцінити розвиток мовлення та вносити корективи батьки можуть самостійно відповідно до вікових особливостей малюка.

В 2 роки – словниковий запас дітей складає близько трьохсот слів, більша частина яких, дієслова.

В 3 роки діти можуть будувати короткі прості речення. Часто малюки цього віку перекручують слова, гублять закінчення, але, як говорить спеціаліст, цілком нормально.

В 4 роки дітей розуміють усі, кількість вжитих слів досягає значення 2 500.

5-6 років – в цей період завершується процес формування мовленнєвої компетенції. Діти цього віку можуть не вимовляти звук «р», але проблема швидко вирішується заняттями з логопедом.

Розвиток мовлення тісно поєднаний із зовнішніми факторами: активне мовне середовище, розвиваючі ігри з малюками, доброзичливе спілкування, вивчення кількох мов позитивно впливають на мовленнєву компетенцію дітей. «Бувають випадки, коли окрім мовлення дитині необхідно розвивати фонематичний слух. Поєднання уроків вокалу та занять з логопедом дає можливість виправити найскладніші дефекти мови», – консультує викладач творчої студії «Країни Дитинства», Анастасія Шило.

«Мова починає розвиватися при народженні, а не в момент, коли дитина вимовляє перше слово. Задовго до цього йде тривалий процес, який ви (своєю поведінкою) можете прискорити або сповільнити», – із книги Сесіль Лупан «Повір в своє дитя».